1) Τι σημαίνει η λέξη RADAR και
τι εξασφαλίζετε με την χρήση συσκευής?
Radio Detection and Ranging = Ανίχνευση και Μέτρηση αποστάσεων με Ραδιοκύματα!
Radio Detection and Ranging = Ανίχνευση και Μέτρηση αποστάσεων με Ραδιοκύματα!
1. Μετράς την απόσταση και τη διόπτευση
2. Ασφαλή ναυσιπλοΐα στην ομίχλη
3. Ανίχνευση στόχων
4. μας εξασφαλίζει την ορατότητα και
5. την αληθή πορεία του στόχου ως ARPA
+ CPA
2) Σε ποιες ιδιότητες
ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων βασίζεται η λειτουργία του RADAR?
1. Ανάκλαση
2.
Διάθλαση
3.
Ευθύγραμμη
διάδοση
4.
Σταθερή
ταχύτητα φωτός
5. Δυνατότητα να εστιάσουν σε δέσμη
3) Από ποιες βασικές μονάδες αποτελείται η συσκευή RADAR και ποια η χρησιμότητα κάθε μιας?
Την κεραία: εκπέμπει τα ραδιοκύματα που παράγονται από τον πομπό και λαμβάνει την ηχώ των στόχων.
Τον δέκτη: Η ηχώ που επιστρέφει από το Radar πηγαίνει στον δέκτη και εκεί ενισχύεται στο δέκτη και μετατρέπεται σε οπτικό σήμα και πηγαίνει στον ενδείκτη
Τον διακόπτη εκπομπής λήψεως: Ο διακόπτης εκπομπής-λήψεως συνδέει την κεραία είτε με τον πομπό, είτε με το δέκτη. Ο δέκτης δέχεται την ηχώ που λαμβάνει η κεραία και αφού την επεξεργαστεί παράγει το οπτικό σήμα της ηχούς.
Τον ενδείκτη: δέχεται
από το δέκτη το οπτικό σήμα της ηχούς και από τον πομπό παλμούς που
συγχρονίζουν τη λειτουργία του και παρουσιάζει τις πληροφορίες που αφορούν στο
στόχο.
4) Τι καλείτε συχνότητα εκπομπής - λήψεως, συχνότητα επαναλήψεως παλμών και τι διάρκεια παλμού?
Η συχνότητα εκπομπής του radar που είναι η συχνότητα του ηλεκτρομαγνητικού κύματος των παλμών που εκπέμπουν το radar. Έχουμε 3 συχνότητες: 10 GHz , 3 GHz και 37,5 GHz.
Η συχνότητα επαναλήψεως παλμών Το πλήθος των εκπεμπόμενων παλμών ανά μονάδα χρόνου. Η συνηθισμένη τιμή είναι 1000 pps.
Η διάρκεια παλμού εκπομπής είναι ο χρόνος που διαρκεί η εκπομπή ενός παλμού!
5) Τι γνωρίζεται για το TR switch?
Για την εκπομπή και τη λήψη χρησιμοποιείται στο Radar η ίδια κεραία.
Για την εκπομπή και τη λήψη χρησιμοποιείται στο Radar η ίδια κεραία.
α) Κατά τη διάρκεια εκπομπής των
παλμών του Radar
απομονώνει το δέκτη απ’ την κεραία (για να μην τον κάψει)
β) Κατά τη χρονική περίοδο μεταξύ
της ολοκληρώσεως εκπομπής ενός παλμού και της ενάρξεως εκπομπής του επόμενου
παλμού απομονώνει τον πομπό από την κεραία (γιατί σημαντικό μέρος της ισχύος
της ηχούς δεν θα έφθανε στο δέκτη)
6) Τι καλείτε μήκος παλμού εκπομπής? κυριότερα μήκη λειτουργίας των συσκευών
και σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείτε?
Μήκος παλμού = το γινόμενο της διάρκειας του παλμού εκπομπής προς την ταχύτητα διαδόσεως των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων.
Τα κυριότερα μήκη είναι short medium and long και χρησιμοποιούνται ανάλογα με την κλίμακα ανιχνεύσεως που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε.
Μήκος παλμού = το γινόμενο της διάρκειας του παλμού εκπομπής προς την ταχύτητα διαδόσεως των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων.
Τα κυριότερα μήκη είναι short medium and long και χρησιμοποιούνται ανάλογα με την κλίμακα ανιχνεύσεως που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε.
7) Ποια είναι η τιμή το οριζοντίου και του κατακόρυφου εύρους δέσμης ακτινοβολίας και για ποιους λόγους λαμβάνουν αυτές τις τιμές?
Το οριζόντιο = 0.6 ο - 2ο
κατακόρυφο = 15 ο -30
ο
·
οριζόντιο
εύρος είναι μικρό επειδή αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την ακριβή διόπτευση στόχων
·
κατακόρυφο
είναι ίδιο ώστε να μπορεί να ανιχνεύει πολλούς στόχους σε μια διόπτευση.
8) Τι γνωρίζεται για τον κυματοδηγό και ποια τα εξαρτήματα του?
Ο κυματοδηγός μεταφέρει ηλεκτρομαγνητικά κύματα από και προς την κεραία.
Είναι ένας χάλκινος σωλήνας ο οποίος
έχει συνήθως διατομή ορθογωνίου!
και τα εξαρτήματα του είναι:
λυγίσματα,
γωνιές, τμήματα συγκολλήσεως και
πολλαπλές συνδέσεις.
9) Ποια εξαρτήματα υπάρχουν στο συγκρότημα της κεραίας?
1.
Ο
περιστροφικός σύνδεσμος,
2.
Ο
κινητήρας περιστροφής της κεραίας,
3.
το
κιβώτιο μειωτήρων τροχών,
4.
η
συγχρογεννήτρια
5.
ο
μικροδιακόπτης γραμμής πλώρης!
10) Αναφέρατε τα κυριότερα κυκλώματα πομπού και ενδείκτη?
Πομπός:
1. Κύκλωμα
σκανδάλης
2. Διαμορφωτής
3. Ταλαντωτής
Ενδείκτης:
1.
Γεννήτρια
βάσεως χρόνου,
2.
Κύκλωμα
παλμού λαμπρότητας,
3.
Διακριβωτής,
4.
κύκλωμα
μεταβλητού σημειωτή αποστάσεως
5.
κύκλωμα
παραγωγής πλώρης
11) Αναφέρετε τα κυριότερα
κυκλώματα του δεκτή?
1.
μείκτης
2.
τοπικός
ταλαντωτής
3.
κυκλώματα
αυτόματης ρυθμίσεως της συχνότητας
4.
προενισχυτής
ενδιάμεσης συχνότητας
5.
κύριος
ενισχυτής ενδιάμεσης συχνότητας
6.
αποδιαμορφωτής
7.
οπτικός
ενισχυτής
8.
κύκλωμα
περιορισμού των θαλασσίων επιστροφών.
12) Πως δημιουργείται η γραμμή πλώρης και ποια η χρησιμότητα της?
Παράγεται από το κύκλωμα παραγωγής γραμμής πλώρης και βρίσκεται στον ενδείκτη ΡΡΙ.
Ενεργοποιείτε με τη βοήθεια
μικρού δίσκου και του μικρό διακόπτη γραμμής πλώρης.
Με τη βοήθεια της γραμμής πλώρης:
Με τη βοήθεια της γραμμής πλώρης:
1.
Διαπιστώνουμε
άμα υπάρχει σύγχρονη περιστροφή της βάσεως χρόνου με την κεραία
2.
Παρέχει
άμεση εποπτική εικόνα του διαμήκους του πλοίου σε σχέση με τους υπόλοιπους
στόχους που ανιχνεύονται.
3.
Διαπιστώνουμε
τη θέση ως προς την κατεύθυνση της πλώρης
4.
Διαπιστώνουμε
αν η πλοήγηση πραγματοποιείτε με ασφάλεια
13) Τι εννοείται ως RADAR 3 cm και ως 10 cm.
X-BAND
|
9.3-9.5 GHz (10GHz)
|
λ=3cm
|
S-BAND
|
3GHz
|
λ=10cm
|
14) Πλεονεκτήματα που παρουσιάζει το RADAR 10 cm σε σύγκριση με το 3 cm.
1. μεγαλύτερη
εμβέλεια
2. λιγότερες
επιστροφές βροχή
3. λιγότερες
θαλάσσιες
4. λιγότερες
απώλειες
5. μικρότερες παρεμβολές
15) Ποια τα μειονεκτήματα του RADAR 10cm σε σύγκριση με το 3 cm.
1.
μικρότερο
οριζόντιο εύρος δέσμης
2.
μικρότερες
διαστάσεις κεραίας
3.
έχει
συνεργασία με ραδιοβοηθήματα.
16) Από ποιες παραμέτρους εξαρτάται η ελάχιστη απόσταση ανιχνεύσεως στόχων στο RADAR.
1. Από τη
διάρκεια του παλμού εκπομπής.
2. Από την
αδράνεια του διακόπτη εκπομπής-λήψεως.
3. Το
κατακόρυφο εύρος της δέσμη?
4. Την
κλίση της δέσμης
5. Την
κλίση του πλοίου.
6. To ύψος
της κεραίας.
7. Το ύψος
του στόχου.
8. Τους
τομείς σκιάς.
17) Από ποιές παραμέτρους
εξαρτάται η μεγίστη απόσταση ανιχνεύσεως στόχων στο RADAR.
1. Η συχνότητα επαναλήψεως παλμών.
Αύξηση της συχνότητας επαναλήψεως
παλμών έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της μεγίστης αποστάσεως ανιχνεύσεως. Ο
λόγος είναι ότι για να πραγματοποιείται σωστά η εκτροπή της κηλίδας της οθόνης
πρέπει ο χρόνος που αντιστοιχεί στην περίοδο επαναλήψεως παλμών να είναι
μεγαλύτερος ή ίσος με τη βάση χρόνου. Έτσι πρέπει η μέγιστη δυνατή διάρκεια της
βάσεως χρόνου να είναι ίση με την περίοδο εκπομπής. Αν διαιρέσομε την περίοδο
εκπομπής με το χρόνο των 12,34 μs, που αντιστοιχεί σε 1 ν.μ., βρίσκομε τη μέγιστη δυνατή απόσταση ανιχνεύσεως.
Η διάρκεια της βάσεως χρόνου επιλέγεται αρκετά μικρότερη από τη μέγιστη δυνατή
τιμή της, ώστε να προλαβαίνει να επιστρέφει η κηλίδα από την περιφέρεια της
οθόνης στο κέντρο της.
2. Η ισχύς εκπομπής του Radar.
Αύξηση της ισχύος εκπομπής έχει ως
αποτέλεσμα την αύξηση της μέγιστης αποστάσεως ανιχνεύσεως.
3. Το μήκος του παλμού εκπομπής.
Αύξηση του μήκους παλμού εκπομπής
έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μέγιστης αποστάσεως ανιχνεύσεως.
4. Το οριζόντιο και το κατακόρυφο εύρος της
δέσμης ακτινοβολίας.
Τα μεγέθη αυτά καθορίζουν την
απολαβή1 της κεραίας. Αύξηση της απολαβής της κεραίας έχει ως
αποτέλεσμα την αύξηση της μέγιστης αποστάσεως ανιχνεύσεως. Σημειώνεται ότι η
απολαβή της κεραίας σχετίζεται με το άνοιγμα της κεραίας.
5. Η ευαισθησία του δέκτη.
Μείωση της ισχύος που απαιτείται για
να ανιχνευθεί ένα σήμα στο δέκτη έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της μέγιστης
αποστάσεως ανιχνεύσεως.
6. Το ύψος της κεραίας.
Μεγαλύτερο ύψος κεραίας έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση
της μέγιστης αποστάσεως ανιχνεύσεως. Αυτό οφείλεται στο ότι, με την αύξηση του
ύψους της κεραίας, οι υψηλότερες ακτίνες της δέσμης ακτινοβολίας του Radar
συναντούν την επιφάνεια της θάλασσας
σε μεγαλύτερη απόσταση.
Οι λόγοι,
για τους οποίους οι στόχοι που βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη από τη μέγιστη
απόσταση ανιχνεύσεως δεν ανιχνεύονται είναι:
α) Είτε ότι
δεν δημιουργούν ηχώ, καθώς δεν προσπίπτουν σ’ αυτούς ραδιοκύματα, και
β) είτε ότι
η ηχώ τους, που λαμβάνεται από το δέκτη, δεν είναι αρκετά
ισχυρή ώστε να αναδειχθεί απ’ αυτόν.
18) Τι εννοείται ως ικανότητα Διακρίσεως κατά απόσταση και από ποιες παραμέτρους εξαρτάται.
Διάκριση
κατά απόσταση ενός Radar ονομάζεται η ικανότητα του Radar να παρουσιάζει στον ενδείκτη του
δύο στόχους που βρίσκονται στην ίδια διόπτευση και σε μικρή απόσταση ο ένας από
τον άλλο ξεχωριστά και όχι ως ένα στόχο.
Η διάκριση κατά απόσταση εξαρτάται
από:
α) Το μήκος του παλμού εκπομπής του Radar
και
β) τις διαστάσεις της φωτεινής κηλίδας.
Ειδικότερα, όσο πιο μικρό είναι το μήκος του παλμού
εκπομπής του Radar τόσο καλύτερη διάκριση
των στόχων κατά απόσταση επιτυγχάνεται. Ο λόγος είναι ότι όταν δύο στόχοι (που
βρίσκονται στην ίδια διόπτευση) απέχουν μεταξύ τους απόσταση ίση ή
μικρότερη από μισό μήκος παλμού εκπομπής, τότε η ηχώ του δεύτερου
στόχου δεν ξεχωρίζει απ’ την ηχώ του πρώτου στόχου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να
εμφανίζονται στην οθόνη του ενδείκτη ως ένας στόχος.
19) Τι εννοείται ως
ικανότητα Διακρίσεως κατά διόπτευση και από ποιες παραμέτρους εξαρτάται.
Διάκριση
κατά διόπτευση
ενός Radar ονομάζεται η
ικανότητά του να παρουσιάζει στον ενδείκτη του ξεχωριστά δύο στόχους οι οποίοι
βρίσκονται στην ίδια απόσταση από την κεραία του και σε μικρή απόσταση ο ένας
από τον άλλο.
Η διάκριση κατά διόπτευση εξαρτάται από το οριζόντιο εύρος της
ακτινοβολίας της κεραίας του Radar.
Ειδικότερα,
όσο πιο μικρό είναι το οριζόντιο εύρος της ακτινοβολίας της κεραίας του Radar
τόσο καλύτερη διάκριση των στόχων
κατά διόπτευση επιτυγχάνεται.
Ο λόγος είναι
ότι όταν δύο στόχοι, οι οποίοι βρίσκονται στην ίδια απόσταση, σχηματίζουν γωνία
με κορυφή την κεραία ίση ή μικρότερη από το οριζόντιο εύρος της δέσμης, τότε η
ηχώ τους δεν φτάνει ως ξεχωριστή ηχώ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι δύο στόχοι να
μην μπορούν να διακριθούν ως ξεχωριστοί, δηλαδή να μην υπάρχει διάκριση κατά
διόπτευση και να εμφανίζονται στην οθόνη του ενδείκτη ως ένας στόχος.
20) Τι είναι οι τομείς σκιάς και οι σκοτεινοί τομείς και πώς δημιουργούνται.
Τομείς σκιάς ενός Radar ονομάζονται οι
περιοχές, στις οποίες δεν διαδίδεται απευθείας ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία από
ακτίνες της δέσμης ακτινοβολίας της κεραίας του Radar.
Οι τομείς σκιάς δημιουργούνται
απ’ τις υπερκατασκευές του πλοίου, οι οποίες βρίσκονται στον ορίζοντα της
κεραίας. Παραδείγματα τέτοιων υπερκατασκευών είναι οι ιστοί, η καπνοδόχος, οι
κίονες φορτώσεως, κ.λπ..
Σκοτεινοί τομείς ενός Radar χαρακτηρίζονται
οι περιοχές εντός των τομέων σκιάς, στις οποίες δεν διαδίδεται καθόλου
ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία, ούτε από απευθείας ακτίνες της δέσμης
ακτινοβολίας της κεραίας του Radar ούτε με
οποιονδήποτε άλλο τρόπο.
21) Από ποιους παράγοντες εξαρτάται η απόδοση της συσκευής RADAR.
1. Το ρεύμα τροφοδοσίας της συσκευής που προέρχεται από
το ρεύμα του πλοίου.
2.
Η ισχύς
εκπομπής.
3.
Η ευαισθησία
του δέκτη και
4.
Η σωστή
ρύθμιση του ρυθμιστή συντονισμού.
22) Ποιες είναι οι ανακλαστικές αρετές των στόχων.
Ο όρος ανακλαστικές αρετές ενός στόχου περιλαμβάνει τα
χαρακτηριστικά επηρεάζουν περισσότερο την ισχύ της ηχούς που επιστρέφει απ’
αυτόν, ανεξάρτητα από την ισχύ του
παλμού των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων που προσπίπτει στο στόχο. Επομένως,
αρετές ενός στόχου καθορίζουν την απόσταση ανιχνεύσεώς του.
Οι κυρίες ανακλαστικές αρετές ενός στόχου
είναι οι ακόλουθες:
1. Η όψη παρατηρήσεως του στόχου,
2.
Η όψη της
επιφάνειας του στόχου,
3.
Το σχήμα του
στόχου.
4.
Το υλικό,
από το οποίο αποτελείται ο στόχος και
5. Οι διαστάσεις
του στόχου.
23) Τι είναι οι
ανακλαστήρες RADAR και που τοποθετούνται;
Οι ανακλαστήρες Radar
είναι ελαφρές μεταλλικές κατασκευές
που τοποθετούνται σε στόχους προκειμένου να βελτιωθούν οι ανακλαστικές αρετές
τους και να ανιχνεύονται σε μεγάλες αποστάσεις από τα Radar.
Οι ανακλαστήρες τοποθετούνται σε σημαντήρες, μικρά
ξύλινα ή πλαστικά σκάφη, χαμηλές επίπεδες ακτές κ.ά..
24) Τι γνωρίζετε για τους ραδιοσημαντήρες.
Οι ραδιοσημαντήρες Radar ή αλλιώς ενεργητικοί ανακλαστήρες
είναι πομποί που εκπέμπουν σήματα στη μικροκυματική περιοχή. Τα σήματα αυτά
λαμβάνονται από το δέκτη του Radar και
χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση των ραδιοσημαντήρων.
Τα σήματα από ένα ραδιοσημαντήρα
είναι αντιληπτό από το δέκτη του Radar και εμφανίζονται στην οθόνη του ενδείκτη όταν το πλοίο βρίσκεται σε μεγάλη
απόσταση απ’ αυτόν. Αντίθετα, στην απόσταση αυτή η ηχώ σημαντήρα που βρίσκεται
στην ίδια θέση με το ραδιοσημαντήρα δεν γίνεται αντιληπτή από το δέκτη του Radar. Για το λόγο αυτό οι ραδιοσημαντήρες θεωρούνται πολύ χρήσιμα
βοηθήματα για τη ναυσιπλοΐα και τοποθετούνται σε σημεία που παρουσιάζουν
ιδιαίτερες δυσκολίες στη ναυσιπλοΐα.
Υπάρχουν αρκετοί τύποι ραδιοσημαντήρων, ωστόσο οι
τύποι που χρησιμοποιούνται περισσότερο είναι οι ramarks
και οι racons.
25)
Σύγκριση μεταξύ RAMARK-RACON.
Ομοιότητες
|
||
1.
|
Και οι δύο αποτελούν πολύ καλά βοηθήματα για την ανίχνευση από μεγάλη
απόσταση.
|
|
2.
|
Και οι δύο αποτελούν πολύ καλά βοηθήματα για την αναγνώριση κακών στόχων.
|
|
3.
|
Και οι δύο είναι αποτελεσματικοί στις
μεγάλες αποστάσεις.
|
|
Διαφορές
|
||
Ramarks
|
Racons
|
|
1.
|
Λειτουργούν ανεξάρτητα από τα Radar.
|
Δεν λειτουργούν συνέχεια, αλλά αφού δεχθούν παλμούς Radar.
|
2.
|
Το σήμα τους δίνει μόνο τη διόπτευσή τους.
|
Το σήμα τους δίνει και την απόσταση και τη διόπτευση τους.
|
3.
|
Πολύ μεγάλη απόσταση ανιχνεύσεως.
|
Μεγάλη απόσταση ανιχνεύσεως.
|
4.
|
Οι παρεμβολές τους καλύπτουν τομείς της εικόνας που ξεκινούν από το
κέντρο της, με αποτέλεσμα η εικόνα να μην είναι καθαρή στις μικρές αποστάσεις
και να καθίσταται δυσχερής η ανίχνευση στόχων στις αποστάσεις αυτές.
|
Οι παρεμβολές τους γίνονται σε τομείς της εικόνας που ξεκινούν από την
απόσταση των racons, ωστόσο η εικόνα στις μικρές αποστάσεις είναι καθαρή με αποτέλεσμα να
είναι δυνατή η ανίχνευση στόχων στις αποστάσεις αυτές.
|
5.
|
Δεν υπερφορτώνονται.
|
Μπορεί να υπερφορτωθούν όταν λαμβάνουν ταυτόχρονα παλμούς από τα Radar πολλών πλοίων, με
αποτέλεσμα να μην μπορούν χρησιμοποιηθούν για σημαντικό χρονικό διάστημα.
|
6.
|
Απλοί στην κατασκευή τους.
|
Σύνθετοι στην κατασκευή τους.
|
7.
|
Χαμηλό κόστος.
|
Υψηλό κόστος.
|
8.
|
Δεν παρουσιάζουν βλάβες συχνά.
|
Παρουσιάζουν βλάβες συχνά.
|
9.
|
Μικρές απαιτήσεις συντηρήσεως.
|
Μεγάλες απαιτήσεις συντηρήσεως.
|
26) Τι
εννοούνται ως ανεπιθύμητες επιδράσεις και ποια είδη παρατηρούνται στην εικόνα RADAR;
Ανεπιθύμητες επιδράσεις ονομάζουμε τις επιδράσεις αυτές που δεν επιτρέπουν την διάκριση των στόχων και έχουν και πολλές φορές την επίδραση μη εμφάνισης στόχων στον ενδείκτη. Συνήθως δημιουργούνται:
Ανεπιθύμητες επιδράσεις ονομάζουμε τις επιδράσεις αυτές που δεν επιτρέπουν την διάκριση των στόχων και έχουν και πολλές φορές την επίδραση μη εμφάνισης στόχων στον ενδείκτη. Συνήθως δημιουργούνται:
1.
από καιρικά αίτια (κυματισμούς θάλασσας, βροχοπτώσεις, χιονοθύελλες
κτλπ.)
2.
τεχνικά αίτια που περιλαμβάνουν παρεμβολές και επιδράσεις από άλλα
αντικείμενα που είναι στην περιοχή του radar.
27) Τι εννοούνται ως ψευδοηχοί και ποια είδη ψευδοηχών είναι δυνατόν να παρατηρηθούν στην εικόνα RADAR.
Η ψευδοηχώ είναι η ένδειξη αυτή στον ενδείκτη που μοιάζει με στόχο χωρίς να υπάρχουν στην ουσία στόχοι στα αντίστοιχα σημεία! Έχουμε τα εξής είδη ψευδοηχών:
1.
έμμεση ηχώ
2.
πολλαπλή ηχώ
3.
ψευδοηχώ επόμενης διαδρομής
4.
ψευδοηχώ από πλευρικούς λοβούς
5.
ηχώ φάντασμα
28) Τι είναι η έμμεση ηχώ, ποια εμπόδια την δημιουργούν και ποια τα χαρακτηριστικά της.
Η έμμεση ηχώ προέρχεται από την ανάκλαση των παλμών σε εμπόδια τα οποία δημιουργούν τομείς σκιάς. Μετά την ανάκλαση τους οι παλμοί προσπίπτουν σε στόχους με αποτέλεσμα η ηχώ τους να ακολουθεί ακριβώς την αντίθετη πορεία και να επιστρέφει στην κεραία του Radar και να εμφανίζεται σε εσφαλμένη διεύθυνση.
Θα
μπορούσαμε να πούμε ότι η έμμεση ηχώ μοιάζει να αποτελεί κατοπτρικό είδωλο της
πραγματικής ηχούς.
Συνήθως
δημιουργούνται από:
1.
τα πλοία τα οποία βρίσκονται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους
2.
τις υπερκατασκευές των πλοίων
3.
τις γέφυρες,
4.
τις όχθες ποταμών
5.
τις απόκρημνες ακτές
Η έμμεση ηχώ έχει τα
ακόλουθα χαρακτηριστικά, που χρησιμοποιούνται για την αναγνώρισή της:
α) Εμφανίζεται μέσα σε τομείς σκιάς των εμποδίων
που τη δημιουργούν.
Ο λόγος είναι ότι οι
παλμοί ανακλώνται στα εμπόδια που δημιουργούν τους τομείς σκιάς.
β) Όταν δημιουργείται από υπερκατασκευή του
πλοίου:
·
Εμφανίζεται στην ίδια περίπου απόσταση με την πραγματική ηχώ.
·
Εμφανίζεται στην ίδια σχετική διόπτευσή ανάλογα με το μέγεθος και την
καμπυλότητα της επιφάνειας της υπερκατασκευής, ενώ η αληθής διόπτευσή των
στόχων μεταβάλλεται, καθώς το πλοίο κινείται.
·
Εξαφανίζεται με τις μικρομεταβολές της πορείας του πλοίου.
γ) Όταν δημιουργείται από εξωτερικό εμπόδιο
εμφανίζεται σε απόσταση ίση με το άθροισμα της αποστάσεως του εμποδίου από το
πλοίο με την απόσταση της πραγματικής ηχούς του στόχου από το εμπόδιο.
δ) Όταν δημιουργείται από σταθερό εμπόδιο που
βρίσκεται στη στεριά:
·
Εμφανίζεται για πολύ μικρά χρονικά διαστήματα εάν το πλοίο κινείται.
·
Εμφανίζεται πάντα στη διόπτευσή του εμποδίου εάν το πλοίο είναι ακίνητο.
ε) Οι κινήσεις της είναι ανώμαλες. Η έμμεση ηχώ κινείται με μεγάλη ταχύτητα συγκριτικά με την
πραγματική ηχώ και η διαδρομή της είναι κυκλική.
29) Τι είναι
ψευδοηχώ επόμενης διαδρομής και ποια τα χαρακτηριστικά της.
Η ψευδοηχώ επόμενης διαδρομής προέρχεται από στόχους που βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη απ τη μεγαλύτερη απόσταση ανιχνεύσεως που ορίζεται από τη συχνότητα επαναλήψεως παλμών!
Η ψευδοηχώ επόμενης διαδρομής προέρχεται από στόχους που βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη απ τη μεγαλύτερη απόσταση ανιχνεύσεως που ορίζεται από τη συχνότητα επαναλήψεως παλμών!
Το χαρακτηριστικό της είναι ότι επιστρέφει
στο δέκτη του radar κατά το διάστημα της επόμενης εκτροπής της κηλίδας. Αυτό
σαν αποτέλεσμα έχει να εμφανίζει τον στόχο σε απόσταση πολύ μικρότερη από την
πραγματική. Ωστόσο η διόπτευση είναι πραγματική με αυτή του στόχου!
Έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά, τα οποία
χρησιμοποιούνται για την αναγνώρισή της:
1. Εξαφανίζεται ή εμφανίζεται σε διαφορετική
απόσταση όταν αλλάζει η κλίμακα ανιχνεύσεως. Αυτό συμβαίνει εντονότερα στα Radar, στα οποία η αλλαγή της κλίμακας ανιχνεύσεως συνοδεύεται από αλλαγή της
συχνότητας επαναλήψεως παλμών.
2.
Εξαφανίζεται ή εμφανίζεται εκ νέου μετατρεπόμενη σε πραγματική ηχώ, καθώς
ελαττώνεται η απόσταση των στόχων από το Radar και χρησιμοποιείται μεγαλύτερη κλίμακα ανιχνεύσεως.
3.
Εξαφανίζεται ή εμφανίζεται εκ νέου, επειδή μεταβάλλονται οι συνθήκες
διαδόσεως των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων στην περιοχή.
4.
Σε αντίθεση με την πραγματική ηχώ πλοίων, η ψευδοηχώ επόμενης διαδρομής
παρουσιάζει ανωμαλίες στην κίνησή της.
5. Η ψευδοηχώ επόμενης διαδρομής ακτών
παρουσιάζεται παραμορφωμένη με το κυρτό της μέρος να στρέφεται προς το κέντρο
της εικόνας.
30) Τι γνωρίζετε για την ηχώ φάντασμα.
Η ηχώ φάντασμα είναι ψευδοηχώ που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια των νοτιοδυτικών μουσώνων στους ενδείκτες ΡΡΙ των Radar πλοίων που πλέουν στην περιοχή της Ερυθράς θάλασσας κοντά στο ακρωτήριο Guardafui.
Η ηχώ φάντασμα είναι ψευδοηχώ που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια των νοτιοδυτικών μουσώνων στους ενδείκτες ΡΡΙ των Radar πλοίων που πλέουν στην περιοχή της Ερυθράς θάλασσας κοντά στο ακρωτήριο Guardafui.
Η ηχώ φάντασμα προέρχεται από την ανάκλαση
των παλμών του Radar σε στρώματα της τροπόσφαιρας που βρίσκονται σε ύψος 30-150 km και χαρακτηρίζονται από απότομες μεταβολές της θερμοκρασίας σε συνάρτηση με
το ύψος.
Η ηχώ φάντασμα έχει τα
ακόλουθα χαρακτηριστικά:
1. Το μήκος της είναι ίσο με 10 - 15 ν.μ..
2.
Το πλάτος της είναι ίσο περίπου με 2 ν.μ..
3. Της εμφανίσεώς της συνήθως έπονται
ξαφνικές καταρρακτώδεις βροχές ή καταιγίδες με εκτεταμένα μέτωπα.
31) Τι είναι η πολλαπλή ηχώ και ποια τα χαρακτηριστικά της.
Η πολλαπλή ηχώ δημιουργείται από πολλαπλές ανακλάσεις των παλμών σε κάθε πλοίο που διέρχεται σε απόσταση περίπου 1ν.μ από το Radar και με όψη κάθετη στο διάμηκες του πλοίου ή με υπερκατασκευές με λεία επιφάνεια που βρίσκονται στην ακτή σε απόσταση περίπου 1 ν.μ. από το Radar.
Η πολλαπλή ηχώ έχει τα εξής χαρακτηριστικά, τα οποία χρησιμοποιούνται για
την αναγνώρισή της:
1. Εμφανίζεται στην ίδια διόπτευση με την
πραγματική ηχώ, αλλά σε απόσταση διπλάσια, τριπλάσια, τετραπλάσια κ.λπ. απ’
την απόσταση, στην οποία εμφανίζεται η πραγματική ηχώ.
2.
Η πραγματική ηχώ είναι ισχυρότερη από την πρώτη ψευδοηχώ της πολλαπλής
ηχούς, η οποία είναι ισχυρότερη από τη δεύτερη, η δεύτερη ψευδοηχώ είναι
ισχυρότερη από την τρίτη κ.ο.κ. και
3. Εμφανίζεται στον τομέα σκιάς του πλοίου-στόχου,
από τον οποίο δημιουργείται.
32) Τι γνωρίζετε για τις παρεμβολές από άλλα RADAR. (με δικά μας λόγια)
Οι παρεμβολές που προκαλούν
άλλα Radar σ’ ένα συγκεκριμένο Radar προέρχονται απ’ τη λήψη παλμών, τους οποίους εκπέμπουν άλλα Radar τα οποία λειτουργούν στην ίδια περιοχή συχνοτήτων μ’ αυτό. Παρεμβολές από
άλλα Radar εμφανίζονται κυρίως σε λιμάνια και πολύ σπάνια σε ανοικτή θάλασσα.
Παρεμβολές από άλλα Radar έχομε όταν στην περιοχή που πλέει το πλοίο μας λειτουργούν άλλα Radar πλοίων ή/και Radar που είναι εγκατεστημένα στην ξηρά, με συχνότητα λειτουργίας ίδια ή που
διαφέρει λίγο από τη συχνότητα λειτουργίας του Radar του πλοίου μας.
Η πιθανότητα εμφανίσεως παρεμβολών από άλλα Radar είναι αρκετά μεγάλη, καθώς ισχύουν τα εξής:
α) Οι εκπεμπόμενοι παλμοί έχουν μεγάλο εύρος
ζώνης, της τάξεως των 5 MHz.
β) Οι δέκτες των Radar λαμβάνουν μεγάλη ζώνη συχνοτήτων, της τάξεως των 10 MHz.
Έτσι, εάν ένα ή περισσότερα Radar που βρίσκονται στην ίδια περιοχή με το πλοίο μας έχουν συχνότητες
λειτουργίας που είναι ίδιες ή διαφέρουν λίγο απ’ τη συχνότητα λειτουργίας του Radar του πλοίου μας, τότε ο δέκτης (του Radar) του πλοίου μας λαμβάνει παλμούς που
εκπέμπουν τα άλλα Radar. Ομοίως, καθένα από τα υπόλοιπα Radar λαμβάνει τους παλμούς που εκπέμπουν τα
άλλα Radar.
Επισημαίνομε ότι οι παρεμβολές από Radar άλλου πλοίου δεν αποτελούν την ηχώ του πλοίου αυτού. Η ηχώ προέρχεται από
την ανάκλαση στο εν λόγω πλοίο, των παλμών που εκπέμπει το Radar του πλοίου μας, ενώ οι παρεμβολές προέρχονται από την απευθείας λήψη των
παλμών που εκπέμπει το Radar του άλλου πλοίου. Επίσης, μπορεί να εμφανίζονται στην οθόνη του ενδείκτη
του πλοίου μας παρεμβολές από το Radar άλλου πλοίου, το οποίο βρίσκεται σε
απόσταση μεγαλύτερη απ’ τη χρησιμοποιούμενη κλίμακα ανιχνεύσεως και έτσι η ηχώ
του δεν ανιχνεύεται. Ακόμη μπορεί να εμφανίζεται στην οθόνη του ενδείκτη του
πλοίου μας ηχώ άλλου πλοίου χωρίς να εμφανίζονται παρεμβολές από το Radar του, καθώς η συχνότητα λειτουργίας του είναι πολύ διαφορετική από τη
συχνότητα λειτουργίας του Radar του πλοίου μας.
33) Τι είναι ψευδοηχώ από πλευρικούς λοβούς και τι προβλήματα
προκαλεί.
Αυτή η ηχώ προκαλείται στην ανάκλαση της ενέργειας από τους πλευρικούς λοβούς της κεραίας του Radar. Προκαλεί σημαντικές δυσκολίες στην αναγνώριση πραγματικής ηχούς στον ενδείκτη σε μικρές αποστάσεις.
Αυτή η ηχώ προκαλείται στην ανάκλαση της ενέργειας από τους πλευρικούς λοβούς της κεραίας του Radar. Προκαλεί σημαντικές δυσκολίες στην αναγνώριση πραγματικής ηχούς στον ενδείκτη σε μικρές αποστάσεις.
Αντιμετωπίζονται μέσω ρύθμισης του anti sea
clatter!
Σε
αντίθεση με την περίπτωση της πολλαπλής ηχούς, για την εξαφάνιση της ψευδοηχούς
από πλευρικούς λοβούς δεν χρησιμοποιούμε μείωση της ευαισθησίας του δέκτη. Αυτό
έχει ως αποτέλεσμα τη μη ανίχνευση μικρών στόχων, σι οποίοι βρίσκονται σε απόσταση λίγο
μεγαλύτερη απ’ την απόσταση της ψευδοηχούς από πλευρικούς λοβούς, κάτι που
μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφαλή ναυσιπλοΐα.
Επισημαίνομε ότι η ψευδοηχώ από πλευρικούς
λοβούς είναι ιδιαίτερα περιορισμένη στις κεραίες σχισμών
34) Τι ονομάζουμε ενδείκτη Αληθούς κινήσεως και ποια τα
χαρακτηριστικά της Αληθής Κίνησης
Ως ενδείκτη αληθούς κινήσεως (True-motion-TM) ονομάζομε τον ενδείκτη που έχει τη δυνατότητα να παρουσιάζει την εικόνα της αληθούς κινήσεως των στόχων και του πλοίου.
Ως ενδείκτη αληθούς κινήσεως (True-motion-TM) ονομάζομε τον ενδείκτη που έχει τη δυνατότητα να παρουσιάζει την εικόνα της αληθούς κινήσεως των στόχων και του πλοίου.
Η αληθής κίνηση στον
ενδείκτη αληθούς κινήσεως υλοποιείται με τη βοήθεια:
α) Επαναλήπτη
γυροσκοπικής πυξίδας, που μας πληροφορεί για την πορεία του πλοίου και
β) του δρομομέτρου
του πλοίου, που μας πληροφορεί για την ταχύτητα του πλοίου. Εναλλακτικά, η
ταχύτητα του πλοίου μπορεί να παρέχεται από τεχνητό δρομόμετρο που φέρει ο
ενδείκτης.
Τα χαρακτηριστικά της
εικόνας του ενδείκτη αληθούς κινήσεως είναι:
1) Το κέντρο της εικόνας
αναπαριστά τη θέση του πλοίου μας.
2) Το κέντρο της εικόνας
δεν παραμένει ακίνητο στο κέντρο της οθόνης του ενδείκτη, αλλά κινείται με την
πορεία και την ταχύτητα του πλοίου μας.
3) Μαζί με το κέντρο της
εικόνας κινούνται οι διακριβωτικοί κύκλοι και ο μεταβλητός σημειωτής αποστάσεως
έχοντας πάντα ως κέντρο το κέντρο της εικόνας.
4) Η εικόνα μπορεί να
στερεωθεί (και έτσι θεωρούμε στη συνέχεια) αζιμουθιακά, όπως στην περίπτωση του
ενδείκτη σχετικής κινήσεως με παρουσίαση με το Βορρά άνω.
5) Η παράλληλη προς την
ένδειξη «0°» του ανεμολογίου, η οποία διέρχεται από το κέντρο της εικόνας
αντιστοιχεί στην κατεύθυνση του Βορρά,
6) Όταν το πλοίο
στρέφει:
- η γραμμή πλώρης του πλοίου στρέφει, χωρίς
ωστόσο η ένδειξη του ανεμολογίου, την οποία δείχνει η γραμμή πλώρης να
αντιστοιχεί στην πορεία του πλοίου pas, με εξαίρεση τις περιπτώσεις που το κέντρο
της εικόνας βρεθεί στο κέντρο της οθόνης ή η μετατόπιση του κέντρου πραγματοποιηθεί
ακριβώς αντίθετα από την πορεία,
- η ηχώ κάθε στόχου δεν στρέφει και έτσι
- η εικόνα των στόχων παραμένει σταθερή (ως
προς τη στροφή του πλοίου μας).
7) Οι διαδοχικές θέσεις
εμφανίσεως της ήχους ενός στόχου εξαρτώνται από το εάν ο στόχος κινείται ή
είναι ακίνητος. Ειδικότερα εξαρτώνται από την αληθή κίνηση του στόχου.
35)
Πλεονεκτήματα-Μειονεκτήματα ενδεικτη σχετικής κινήσεως με την εικόνα
κεντρωμένη.
1) παρέχει άμεσα την πληροφορία για την διαπίστωση εάν υπάρχει επικίνδυνη συμπλησίαση του πλοίου με άλλο πλοίο.
1) παρέχει άμεσα την πληροφορία για την διαπίστωση εάν υπάρχει επικίνδυνη συμπλησίαση του πλοίου με άλλο πλοίο.
2) Παρέχει άμεσα τις
πληροφορίες που χρειαζόμαστε για τον υπολογισμό της
- ελάχιστης αποστάσεως συμπλισιάζουσας και τον
- χρόνο που αυτή θα συμβεί
3) Η οθόνη
παρουσιάζει την εικόνα της περιοχής μέχρι την κλίμακα ανιχνεύσεως σε όλες της
κατευθύνσεις γύρο από το πλοίο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι κινήσεις να μην
περιορίζονται σε ένα μικρό μέρος της οθόνης.
36) Μειονεκτήματα ενδείκτη αληθούς κινήσεως και τρόποι αντιμετωπίσεως.
Τα μειονεκτήματα του ενδείκτη αληθούς κινήσεως είναι ότι:
1) Δημιουργείται
πρόβλημα στη διάκριση της ηχούς των μικρών στόχων κατά τη μετακίνηση των
διακριβωτικών κύκλων και του μεταβλητού σημειωτή αποστάσεως, λόγω του
φαινομένου της μεταπορφυρώσεως.
- Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται ρυθμίζοντας
σε πολύ ασθενή τη λαμπρότητα των διακριβωτικών κύκλων και του μεταβλητού
σημειωτή αποστάσεως με τη βοήθεια των σχετικών ρυθμιστών.
2) Δεν μπορούμε να
χρησιμοποιήσομε την κεντρική γραμμή του δρομέα διοπτεύσεων για τη μέτρηση
διοπτεύσεων, καθώς το κέντρο της εικόνας δεν συμπίπτει με το κέντρο του
ανεμολογίου.
- Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται
με τη βοήθεια ενός ηλεκτρονικού δρομέα διοπτεύσεων που διαθέτει ο ενδείκτης
αληθούς κινήσεως. Ο δρομέας αυτός είναι φωτεινή γραμμή που μοιάζει με τη γραμμή
πλώρης, αλλά είναι διακεκομμένη ώστε να διαφέρει απ’ αυτήν. Με τη βοήθεια
ρυθμιστή μπορεί να στρέφεται σε όλη την εικόνα και να τοποθετείται στην ηχώ του
στόχου, του οποίου τη διόπτευση επιθυμούμε να μετρήσομε. Η διόπτευση παρέχεται
σε ειδικό (αναλογικό ή ψηφιακό) ενδείκτη. Ο ηλεκτρονικός δρομέας διοπτεύσεων
μπορεί να χρησιμοποιηθεί για m μέτρηση διοπτεύσεων και όταν ο ενδείκτης λειτουργεί ως ενδείκτης σχετικής
κινήσεως. Επίσης, ο ηλεκτρονικός δρομέας διοπτεύσεων μπορεί να είναι και
μεταβλητός σημειωτής αποστάσεως. Έτσι, με τη βοήθειά του, εκτός από διοπτεύσεις
μπορούμε να μετρούμε και αποστάσεις, που παρουσιάζονται στον (αναλογικό ή
ψηφιακό) ενδείκτη αποστάσεων.
3) Πολλές φορές η θέση
του πλοίου στην οθόνη μπορεί να είναι τέτοια, ώστε η κίνησή του να μην
πραγματοποιείται σε ολόκληρη την οθόνη (ή τουλάχιστον σ’ ένα μεγάλο μέρος της),
αλλά να περιορίζεται σε πολύ μικρό μέρος αυτής. Ο περιορισμός αυτός μπορεί να
θέσει σε κίνδυνο την ασφαλή ναυσιπλοΐα, καθώς δεν επιτρέπει την εμφάνιση στην
οθόνη σημαντικού μέρους της περιοχής που κινείται το πλοίο.
-
Το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζεται με μετατοπίσεις του κέντρου της
εικόνας, αντίθετα απ’ την πορεία του πλοίου μας. Οι μετατοπίσεις
πραγματοποιούνται με τη βοήθεια των ρυθμιστών μετατοπίσεως (ή ρυθμιστών
επανατοποθετήσεως). Οι ρυθμιστές αυτοί μετατοπίζουν το κέντρο της εικόνας στις
διευθύνσεις Β-Ν (Βορρά-Νότου) [N-S (North-South)] και Α-Δ (Ανατολής- Δύσεως) [E-W (East-West)] κατά μέγιστο κατά τα 2/3 της διαμέτρου της οθόνης. Σκοπός των μετατοπίσεων
είναι να επιτυγχάνεται σημαντική έκταση ανιχνεύσεως προς την κατεύθυνση της
πλώρης αλλά και από τις δύο πλευρές του πλοίου. Συνήθως, η αρχική μετατόπιση
γίνεται αντίθετα απ’ την πορεία. Εκτός από το κέντρο, μετατοπίζονται οι
διακριβωτικοί κύκλοι και ο μεταβλητός σημειωτής αποστάσεως, καθώς και η εικόνα
των στόχων. Έτσι το πλήθος των μετατοπίσεων πρέπει να είναι το ελάχιστο δυνατό
και να προγραμματίζομε τις μετατοπίσεις εκ των προτέρων, ώστε να μην προχωρούμε
σε μετατοπίσεις σε επικίνδυνα για τη ναυσιπλοΐα σημεία.
37) Τι εννοείται ως παρουσίαση της εικόνας με την πλώρη Άνω (Head Up) και ποια τα χαρακτηριστικά της.
Είναι η μέθοδος που παρουσιάζει την εικόνα του Radar κατά τέτοιον τρόπο, ώστε η ένδειξη «0°» του ανεμολογίου να αντιστοιχεί στην κατεύθυνση της πλώρης του πλοίου.
Η ονομασία με την
πλώρη άνω οφείλεται στο ότι η ένδειξη «0°» του ανεμολογίου βρίσκεται
στο πάνω μέρος της οθόνης του ενδείκτη.
Τα χαρακτηριστικά της
είναι τα εξής:
1) Η γραμμή πλώρης εμφανίζεται συνεχώς (πριν
και μετά την αλλαγή πορείας) στην ένδειξη «0°» του ανεμολογίου.
2) Ο προσανατολισμός της εικόνας των στόχων
παρουσιάζεται ως προς την κατεύθυνση της πλώρης του πλοίου.
3) Οι στόχοι εμφανίζονται σε σχετικές
διοπτεύσεις. Η μετατροπή μίας σχετικής διοπτεύσεως σε αληθή απαιτεί τη
χρησιμοποίηση της πορείας που είχε το πλοίο κατά τη στιγμή της παρατηρήσεως.
4) Όταν το πλοίο στρέφει:
- δεν στρέφει η γραμμή πλώρης του πλοίου,
- η ηχώ κάθε στόχου στρέφει με την ίδια
ταχύτητα με το πλοίο, αλλά κατά την αντίθετη φορά και έτσι
- η εικόνα του Radar στρέφει (με την ίδια ταχύτητα με το πλοίο) κατά την ίδια γωνία, αλλά κατά
την αντίθετη φορά.
5) Η σχετική κίνηση της ηχούς κατά την αλλαγή
πορείας και σ’ ένα μικρό διάστημα μετά την αλλαγή αυτή δεν εμφανίζεται
συνεκτική, δηλαδή δεν έχει συνοχή και παρουσιάζει ασυνέχειες.
38) Τι εννοείται ως παρουσίαση της εικόνας με τον Βορρά Άνω (NORTH
UP) και Αζιμουθιακά στερεωμένη και ποια τα χαρακτηριστικά της.
Είναι η μέθοδος που παρουσιάζει την εικόνα του Radar κατά τέτοιον τρόπο, ώστε η ένδειξη «0°» του ανεμολογίου να αντιστοιχεί στην κατεύθυνση του Βορρά και επί πλέον υπάρχει αζιμουθιακή στερέωση της εικόνας. Η ονομασία «με το Βορρά άνω» οφείλεται στο ότι η ένδειξη «0°» του ανεμολογίου αντιστοιχεί στην κατεύθυνση του Βορρά.
Είναι η μέθοδος που παρουσιάζει την εικόνα του Radar κατά τέτοιον τρόπο, ώστε η ένδειξη «0°» του ανεμολογίου να αντιστοιχεί στην κατεύθυνση του Βορρά και επί πλέον υπάρχει αζιμουθιακή στερέωση της εικόνας. Η ονομασία «με το Βορρά άνω» οφείλεται στο ότι η ένδειξη «0°» του ανεμολογίου αντιστοιχεί στην κατεύθυνση του Βορρά.
Τα χαρακτηριστικά της
είναι τα εξής:
1) Η ένδειξη «0°» του ανεμολογίου πριν και
μετά την αλλαγή πορείας αντιστοιχεί συνεχώς στην κατεύθυνση του Βορρά.
2) Η γραμμή πλώρης δείχνει συνέχεια την
ένδειξη του ανεμολογίου που αντιστοιχεί στην πορεία του πλοίου.
3) Οι στόχοι εμφανίζονται σε αληθείς
διοπτεύσεις και δεν επηρεάζονται από την αλλαγή πορείας,
4) Όταν το πλοίο στρέφει:
- η γραμμή πλώρης του πλοίου στρέφει με
ταχύτητα ίδια με την ταχύτητα στροφής του πλοίου και στην ίδια κατεύθυνση,
- η ηχώ των στόχων δεν στρέφει και έτσι
- η εικόνα του Radar δεν στρέφει, αλλά παραμένει σταθερή.
5) Η σχετική κίνηση της ηχούς εμφανίζεται
συνεκτική, δηλαδή δεν παρουσιάζει ασυνέχειες.
39) Πλεονεκτήματα-Μειονεκτήματα
της παρουσιάσεως της εικόνας με την Πλώρη Άνω.
Πλεονεκτήματα:
1. Η εικόνα των στόχων είναι ίδια με
την εικόνα που έχομε όταν παρατηρούμε από τη γέφυρα του πλοίου τους
στόχους που υπάρχουν
στον ορίζοντα σε σχέση με την κατεύθυνση της πλώρης του.
2. καθώς η γραμμή πλώρης παραμένει σταθερή,
δεν προκαλούνται προβλήματα λόγω μεταπορφυρώσεως από τη γραμμή πλώρης.
Μειονεκτήματα:
1. Δημιουργούνται προβλήματα στη διάκριση της
ηχούς των μικρών στόχων καθώς, λόγω του φαινομένου της μεταπορφυρώσεως, υπάρχει
κάλυψη για μικρό, αλλά πιθανά κρίσιμο χρονικό διάστημα σε σημαντική έκταση της
εικόνας απ’ τις διαδοχικές θέσεις των στόχων.
Τα προβλήματα αυτά είναι
ιδιαιτέρως σημαντικά όταν έχομε συνεχείς αλλαγές πορείας, όπως στην περίπτωση
της πλοηγήσεως σε στενούς διαύλους. Το φαινόμενο της μεταπορφυρώσεως κατά τις
συνεχείς αλλαγές πορείας, έχει ως συνέπεια την απόκρυψη της ηχούς σημαντήρων
και πλοίων.
2. Δεν είναι άμεσα εφικτή η αξιολόγηση της
επιτυχίας των χειρισμών αλλαγής πορείας. Ο λόγος είναι ότι πραγματοποιείται δύσκολα
η παρακολούθηση της σχετικής κινήσεως των στόχων μετά την αλλαγή πορείας και η
διαπίστωση των μεταβολών της.
3. Πραγματοποιείται δύσκολα η παρακολούθηση
των μεταβολών των σχετικών διοπτεύσεων μετά την αλλαγή πορείας του πλοίου.
Για να υπολογίσομε τις μεταβολές
αυτές πρέπει να συνυπολογίζομε την αλλαγή πορείας του πλοίου. Η παρακολούθηση
των μεταβολών των σχετικών διοπτεύσεων είναι απαραίτητη για να διαπιστώνομε
εάν έχομε σημαντικές μεταβολές διοπτεύσεως και εάν η αλλαγή πορείας πέτυχε το
σκοπό για τον οποίο έγινε.
4. Για την εφαρμογή της μεθόδου της
υποτυπώσεως χρειάζεται να επαναλαμβάνομε τις υποτυπώσεις μετά την αλλαγή
πορείας, διότι οι προηγούμενες υποτυπώσεις δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν.
5. Οι
πληροφορίες της υποτυπώσεως δεν έχουν μεγάλη ακρίβεια, διότι έχομε μεταβολές
των σχετικών διοπτεύσεων.
40) Πλεονεκτήματα -Μειονεκτήματα της παρουσιάσεως με το Βορρά Άνω και Αζιμουθιακά στερεωμένη.
Πλεονεκτήματα:
1. Η
εικόνα του Radar μοιάζει με την εικόνα του χάρτη, η οποία αντιστοιχεί στην κλίμακα ανιχνεύσεως
που χρησιμοποιείται.
2. Από
τη θέση της γραμμής πλώρης έχομε απευθείας την πορεία του πλοίου, γ) Καθώς η
ηχώ των μικρών στόχων δεν κινείται κατά τη στροφή, δεν δημιουργούνται προβλήματα
στη διάκριση της ηχούς των στόχων αυτών, λόγω του φαινομένου της
μεταπορφυρώσεως.
3. Είναι άμεσα εφικτή η αξιολόγηση της επιτυχίας
των χειρισμών αλλαγής πορείας διότι πραγματοποιείται εύκολα η παρακολούθηση
της σχετικής κινήσεως των στόχων μετά την αλλαγή πορείας, αλλά και η διαπίστωση
των μεταβολών της.
4. Πραγματοποιείται εύκολα η παρακολούθηση των
μεταβολών των σχετικών διοπτεύσεων μετά την αλλαγή πορείας του πλοίου.
5. Για
την εφαρμογή της μεθόδου της υποτυπώσεως δεν χρειάζεται να επαναλαμβάνομε προηγούμενες
υποτυπώσεις μετά την αλλαγή πορείας, διότι αυτές πραγματοποιούνται έχοντας ως
αναφορά το Βορρά άνω.
6. Οι
πληροφορίες της υποτυπώσεως έχουν μεγάλη ακρίβεια, καθώς έχομε αληθείς
διοπτεύσεις.
Μειονεκτήματα:
Αποτέλεσμα των παραπάνω χαρακτηριστικών είναι ότι δημιουργούνται
προβλήματα διακρίσεως της ηχούς μικρών στόχων, λόγω του φαινομένου της
μεταπορφυρώσεως από τη στροφή της γραμμής πλώρης. Το πρόβλημα καλύπτει τον
τομέα της οθόνης που αντιστοιχεί στη στροφή του πλοίου και έχει ως συνέπεια τη
δυσχερή διάκριση της ηχούς μικρών στόχων, που αντιστοιχούν στον τομέα αυτό.
41) Ποιοι οι κίνδυνοι
που διατρέχουμε κατά την συντήρηση και αποκατάσταση βλαβών και ποια τα μέτρα
προφύλαξης.
1.
Κίνδυνος από την έκθεση στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία τον Radar.
Όπως αναφέραμε υπάρχουν κίνδυνοι από την
έκθεση του ανθρώπινου οργανισμού στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που εκπέμπει
το Radar.
2. Κίνδυνος Θανατηφόρας ηλεκτροπληξίας αφού σε διάφορα εξαρτήματα του Radar αναπτύσσονται υψηλές τάσεις με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος
ηλεκτροπληξίας, η οποία μάλιστα μπορεί να προκαλέσει το θάνατο.
Μέτρα και προφυλάξεις:
1.
Ελέγχομε τη γείωση των βαθμιδών του Radar.
2.
Αποσυνδέομε την ηλεκτρική παροχή του Radar.
3.
Εκφορτίζομε τους πυκνωτές των βαθμιδών του Radar.
4.
Δεν πρέπει να εκτεθούμε ποτέ σε ηλεκτρομαγνητική
ακτινοβολία.
5.
Ακολουθούμε πιστά τη διαδικασία των εργασιών που
ορίζονται στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή.
Εδώ είναι όλες οι απαντήσεις (41)
ΑπάντησηΔιαγραφή